FRÅGOR & SVAR VITVAROR

Kan man använda RUT-avdrag på vitvaror?

Ja – Rutavdrag ges för att reparera vitvaror.

Sedan 2017 får du 50% skattereduktion för reparation och underhåll av vitvaror

  • tvättmaskin, torktumlare, torkskåp och mangel
  • diskmaskin, kyl, vinkyl och frys
  • spis, spishäll, köksfläkt, spiskåpa, ugn och mikrovågsugn
  • tillbehör som är inbyggda i vitvaran, till exempel ismaskin eller vattenmaskin.

Det har ingen betydelse om vitvaran är inbyggd eller fristående.

Rutavdrag ges även för att

  • utföra underhåll, till exempel byte av kompressorer eller andra reservdelar
    felsöka, oavsett om det medför en reparation eller inte.

Krav för rutavdrag:

  • Arbetet ska utföras i bostaden eller biutrymmen som tillhör bostaden, till exempel en tvättstuga eller ett garage.
  • Personen som ansöker om avdraget måste vara bosatt i Sverige, Skatteförd och Folkbokförd.

Företag/BRF

Vi fakturerar alla företagskunder.

Privatkunder

Betalar direkt på plats efter utförd reparation. Betalning sker med

  • Betalkort.
  • Swish.
  • Faktura (skickas via Fortnox Finans och har en avgift.)

Kvitto på reparationen lämnas av tekniker vid betalning.

Vi använder Izettle för en smidig och säker affär.

Desto mer information kring problemet med produkten hjälper oss att enklare analysera situationen och ge Dig en snabbare och bättre service.

Vi behöver veta

  • Ditt namn.
  • Var du bor.
  • Telefon nr.
  • Vad för slags vitvara.
  • Märket & Modell.
  • Och självklart en felbeskrivning över problemet.

Du behöver egentligen inte bistå med någonting. För att underlätta en reparation eller felsökning ber vi Dig att plocka bort saker i, runt och ovanpå Din vitvara för att göra servicebesöket så smidigt som möjligt.

Vid reparation av tvättmaskin eller torktumlare som står ovanpå varandra, kan det behövas två serviceteknikern att flytta ner den översta maskinen. Vi vill varken skada maskin, inredning eller tekniker. Om Du vill undvika den tillkommande avgiften för två tekniker kan Du förbereda genom att ta bort översta maskinen innan besöket.

Nej –  Byten av Handtag, Lampor, Filter och Knappar m.m kräver ofta ingen större kunskap. Byt aldrig saker som kan kompromissa med produktens funktioner och säkerhet utan Servicetekniker.

Ja – Vi rekommenderar att du ska boka ett besök för felsökning när det gäller alla vitvaror med funktionsfel.

Våra tekniker har många års erfarenhet inom reparationer av vitvaror och får kontinuerligt vidta utbildningar och Bulletiner för att hålla sig aktuell till nya och kommande problem.

När det gäller vissa produkter och fel på en vitvara är det även risk för livsfara om outbildade personer själva försöker reparera. Brand, Vatten, El.

Vi rekommenderar ingen att reparera en vitvara över telefon. Du ska endast göra det som Du kan läsa Dig till i handboken. Vill du som kund ändå göra det själv så kan vi hjälpa er med delar, men då gäller inga garantier på delarna.

Vi utför arbeten beträffande flesta märken och modeller av vitvaror.

  • Reparationer
  • Årskontroller (BRF)
  • Installationer (Befintliga elutag)
  • Tvättstugor
  • Reservdelar
  • Eller andra uppdrag, så har vi servicetekniker att bistå med.

 

Vilka jobb gör vi inte?

  • Gas (inkoppling/Urkoppling)
  • Produkter som beställts utanför EU har ofta inget krav på reservdelar eller teknisk information kretsande produkten. Kan vi inte få fram någon information hos våra Leverantörer eller direkt via Tillverkaren så kan vi inte åta oss uppdraget.

Inget avdrag ges för arbete med

  • hushållsapparater, till exempel brödrostar, matberedare, vattenkokare, centraldammsugare, dammsugare, strykjärn, kaffebryggare eller kaffemaskin – oavsett om de är inbyggda eller fristående
  • larm, fläktar, ventilationsutrustning, luftvärmepumpar, varmvattenberedare eller element. Arbetet kan dock ge rätt till rotavdrag, läs mer under VVS (rot)
  • appar och andra programvaror i en telefon eller dator som övervakar och styr vitvaror
  • grillar, utekök och robotgräsklippare
  • överskåp till kyl och frys
  • ledningar och avloppsslangar i anslutning till en tvättmaskin eller andra vitvaror; arbetet kan dock ge rätt till rotavdrag, läs mer under El (rot) och VVS (rot)
  • att installera vitvaror eller arbete med att åtgärda fel som uppstått vid en installation, till exempel att hänga upp en kylskåpsdörr eller att ställa en vitvara i våg; arbetet kan dock ge rätt till rotavdrag vid en köksrenovering, läs mer under Bygga om och bygga till (rot).

Avdrag ges inte heller för att

  • utföra arbeten i företagets egna lokaler
  • betala kostnader för material, resor och hemkörning
  • byta ut en produkt eller utföra service, till exempel filterbyten, säkerhetskontroller, funktionstest och statusbedömningar.

FRÅGOR & SVAR VÄRMEPUMPAR

Hur ofta behöver jag serva min värmepump?

För att din värmepump ska hålla länge och arbeta så effektivt som möjligt rekommenderas service ungefär vartannat år. En regelbunden service minskar risken för driftstopp, sparar energi och kan förlänga pumpens livslängd med många år. Ser du service som en försäkring – en liten insats idag som sparar stora pengar i framtiden.

När vi utför service går vi igenom hela systemet för att säkerställa att allt fungerar som det ska. Vi rengör filter och komponenter, kontrollerar köldmediemängd, testar säkerhetsfunktioner och ser till att värmepumpen levererar rätt kapacitet. Du får dessutom en tydlig rapport efteråt, så att du vet exakt vilket skick din pump är i. Målet är att du ska känna trygghet och få en värmepump som går problemfritt året runt.

Tecken på att något inte står rätt till kan vara att pumpen låter mer än vanligt, att den inte ger tillräckligt med värme eller kyla, att elräkningen plötsligt stiger eller att displayen visar felkoder. Märker du något av detta är det bäst att kontakta oss direkt. Vi hittar orsaken snabbt och kan ofta lösa problemet innan det blir en dyr reparation.

En vanlig service tar cirka 1–2 timmar beroende på pumpmodell. Vid reparation beror tiden på felets omfattning och om något behöver bytas ut. Vårt mål är alltid att arbeta effektivt och professionellt, så att du får en snabb lösning med minsta möjliga störning i vardagen.

I vissa fall går det, men vi rekommenderar att du stänger av pumpen om du hör konstiga ljud, ser läckage eller får upprepade felmeddelanden. Att fortsätta köra kan göra skadan värre och förlänga stilleståndet. Ring oss istället – vi hjälper dig snabbt och ser till att problemet blir löst på ett tryggt sätt.

Vi förstår att värme är en nödvändighet, särskilt under de kallaste månaderna. Därför erbjuder vi snabb hjälp vid akuta problem. Kontakta oss direkt så prioriterar vi dig för att du ska få igång värmen så fort som möjligt.

Det viktigaste du själv kan göra är att hålla filtren rena och se till att luftflödet inte blockeras. Utöver det är regelbunden service nyckeln till lång livslängd och problemfri drift. Genom att boka service i tid får du ut maximal effekt av din investering

Företag/BRF

Vi fakturerar alla företagskunder.

Privatkunder

Betalar direkt på plats efter utförd reparation. Betalning sker med

  • Betalkort.
  • Swish.
  • Faktura (skickas via Fortnox Finans och har en avgift.)

Kvitto på reparationen lämnas av tekniker vid betalning.

Vi använder Izettle för en smidig och säker affär.

 

Har du en fråga?